Wat is dry needling?

Dry needling is een behandeltechniek voor de fysiotherapeut overgekomen vanuit Canada. Hierbij worden spieren op een speciale manier aangeprikt om deze snel en langdurig te laten ontspannen. Bij het dry needling wordt er gebruik gemaakt van een droge acupunctuur naald. Dit betekent dat er geen vloeistof in de spier wordt gespoten (’dry’ needling).

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur

Desondanks dat dry needling gebruik maakt van acupunctuur naalden, is de behandeltechniek niet hetzelfde. Dry needling is gebaseerd op het westerse wetenschappelijk model terwijl acupunctuur gebruikt maakt van de traditionele Chinese geneeskundige kennis.

Verder onderscheidt het dry needling zich door het behandelen van triggerpoints (spierknopen) en is dit geen behandeling gericht op het energetisch kader. Bij het dry needling wordt er gebruik gemaakt van één naald waarmee kortdurend een spier wordt geprikkeld, en dus niet meerdere naalden die langdurig in het lichaam geplaatst worden.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint (spier knoop)  is een spierverharding die naast lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand kan veroorzaken. De fysiotherapeut zal naar dit soort plekken zoeken aangezien ze vaak de hoofdoorzaak zijn van uw klachten

Triggerpoints kunnen zich uiten als:

• Pijn en stijfheid lokaal of op afstand in een spier
  • Beweginsbeperkingen
  • Verminderde kracht of uithoudingsvermogen van de spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag waardoor u ‘anders’ gaat bewegen
  •  Tintelingen in de armen of benen en hoofdpijn

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment; bijv. bij het vertillen, een ongeluk of sportletsel
  • Chronisch; bijv. bij het langdurig in dezelfde houding moeten werken
  • Immobilizatie; bijv. bij het dragen van gips, brace of sling
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  •  Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een zware rugzak
  •  Voetafwijkingen en beenlengteverschillen
  •  Hypermobiliteit

Wat doet de fysiotherapeut?

Tijdens de eerste afspraak zal de fysiotherapeut uw klachten aan de hand van het intakegesprek analyseren. Als er aanleiding voor is, zal deze uw spieren onderzoeken op aanwezige triggerpoints die de oorzaak van uw klacht zijn.

Als er triggerpoints worden vastgesteld, kan de fysiotherapeut ervoor kiezen om deze lokaal of op afstand uit te schakelen. Via het gericht prikken van bepaalde spieren kan de spier zich snel en langdurig ontspannen. Het inbrengen van de naald voelt u nagenoeg niet. Wanneer de triggerpoint wordt aangeprikt spant deze zich kort aan en kan u een krampachtig gevoel ervaren. Hierna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Na de behandeling kunnen de aageprikte spieren wat zwaar en vermoeid aanvoelen, echter is dit van korte duur. Vervolgens zal u rekoefeningen meekrijgen om de gewonnen beweginsvrijheid te kunnen behouden.

Wat kost dry needling?

Deze methode valt onder een normale fysiotherapeutische behandeling. Indien u behandelingen vanuit de aanvullende verzekering over heeft wordt dit vergoedt. Zo niet dan zijn de kosten voor eigen rekening.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de site van de scholingsaanbieder: Lees verder